Oszustwo metodą na BLIK
Zachowajmy czujność oraz bądźmy ostrożni! Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działania i korzystają z każdej nadarzającej się okazji, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób. Przestępcy stosując metodę na „BLIK” podszywają się pod osoby bliskie prosząc o przelanie środków pieniężnych. Dlatego weryfikujmy dokładnie otrzymane informacje i nie dajmy się oszukać.
Oszuści po włamaniu się na konto wybranej osoby na portalu społecznościowym, pod pretekstem dokonania pilnej płatności rozsyłają do naszych znajomych informacje z prośbą o przekazanie kodu BLIK. Osoba, logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem,
a następnie przesłać go „znajomemu”. Co prawda, właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.
Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:
- Pamiętać o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania;
- stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto - zalogowanie się wymaga potwierdzenia SMS),
- potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory - najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu, a nie oszustowi przekazujemy pieniądze,
- sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
- chronić swój telefon, a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Zachowajmy czujność i rozsądnie rozpatrujmy wiadomości o wszelkiego rodzaju pożyczkach pieniędzy oraz podczas dokonywania różnego rodzaju transakcji w sieci.
Opr. WR
Źródło: KGP/KPP Włoszczowa